فیلم دونی|دانلود فیلم

سایه روشن های رویای حضور سینمای ایران در بورس - فیلم دونی|دانلود فیلم

توضیحات
---
  • تاریخ : ۳۰ام بهمن ۱۳۹۶
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید : 33 views
  • نظرات : دیدگاه‌ها برای سایه روشن های رویای حضور سینمای ایران در بورس بسته هستند

گروه سینمای ایران- نسرین بختیاری: بسیار شنیده می شود که سینمای ایران تبدیل به صنعتی که در آن عرضه و تقاضای متوازن برقرار باشد و بتوانیم از بازارهای بین المللی بهره ببریم، نشده؛ یعنی چرخه اقتصادی آن به نوعی معیوب است. سرمایه گذاری که بودجه خود را وارد سینما می کند، هیچ اطمینان یا تضمینی برای بازگشت سرمایه ندارد و به طور کلی ریسک سرمایه گذاری در سینما در صورتی که سرمایه گذار آشنا به سینما یا مناسبات آن نباشد، بسیار بالاست و گاهی نیز با شکست رو به می شود. اخیرا محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در برنامه «هفت» از تأسیس صندوق های ویژه در بورس برای سرمایه گذاری در سینما خبر داده است. به گفته او پس از جشنواره فجر، صندوق های ویژه سرمایه گذاری در سینما با نام صندوق های جسورانه رونمایی می شود تا مردم با استفاده از آن ها و با همکاری بورس و با سرمایه کم خود در تولید فیلم سرمایه گذاری کنند؛ یعنی شرایط به این منوال است که کارشناسان بسته هایی از فیلم های بخش خصوصی در اختیار مردمی که قصد سرمایه گذاری دارند، قرار می دهد و در این رابطه آن ها را راهنمایی می کنند. در صحبتی که با بعضی کارشناسان در این رابطه داشتیم روی این نکته تأکید کردند که لزوم شرکت در بازار سرمایه شفافیت جامعه سینمایی و اطمینان نسبت به منابع مالی لازم است. البته آن ها روی این نکته نیز تأکید داشتند که بسته های فیلمی که در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد، باید متنوع با ریسک بالا و متوسط باشد تا در حق فیلمی اجحاف نشود. برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند ورود شرکت های فیلمسازی به بورس منطقی تر به نظر می رسد تا اینکه فیلم ها بخواهند حضور پیدا کنند. اما در این میان سوالی مطرح می شود که دخیل کردن مردم در امر تولید فیلم با توجه به نبود ضمانت کافی برای بازگشت سرمایه و پرداخت سود پس از اکران چطور امکان پذیر است. سوال دیگر این است که این تصمیم چقدر کارشناسی شده به نظر می رسد و پیشنهادهای کارشناسان برای اجرای بهتر این طرح چیست. پاسخ این پرسش ها را در گفت و گوی بانی فیلم با کارشناسان از نظر می گذرانید:
***
امیر سمواتی:
شرکت های فیلمسازی وارد بورس شوند، سینمای ایران جهانی می شود

امیر سمواتی تهیه کننده فیلمهای «باغ قرمز»، «پنج ستاره»، «ساکن طبقه وسط» و… نیز درباره ورود سینما به بورس و دخیل کردن مردم در سرمایه گذاری با توجه به نبود ضمانت کافی در زمان اکران فیلم ها معتقد است حیدریان به عنوان رئیس سازمان سینمایی این موضوع را به صورت کلی مطرح کرده و اما و اگرهایی در آن وجود دارد.
او با تأکید بر اینکه از جزئیات این طرح اطلاع کافی ندارد، به بانی فیلم گفت: این طور نمی شود که یک فیلم سینمایی به تنهایی وارد بورس شود و چنین سازکاری توهم ایجاد می کند. شکل اصلی و درست این است که شرکت های فیلمسازی موجود، وارد بورس شوند؛ یعنی ظرفیت برای ورود شرکت ها به بورس بیشتر است. این شدنی نیست که برای یک فیلم بخواهیم سرمایه گذاری انجام دهیم و حدسم این است نظر آقای حیدریان مبنی بر ورود شرکت ها به بورس است و اگر این اتفاق بیفتد، خیلی فوق العاده است؛ چون شرکت های تولید کننده فیلم وارد می شوند. اگر شرکت ها را با فرآیندی تعریف کنند و آن ها وارد بورس شوند، به طور طبیعی اتفاق فوق العاده ای به وجود می آید و فیلم ها به نسبت فروش، سینماهایی که در اختیار دارند و تولیداتشان کاملا ظرفیت ورود دارند.
سمواتی با بیان اینکه مسأله ای وجود دارد که باید به آن توجه کنیم، ادامه داد: این مصوبه احتمالا برای دوسال پیش هیأت دولت است که شرکت های فرهنگی دانش بنیان می توانند وارد بورس شوند. اگر منظورشان این فرآیند است که دوسال پیش اتفاق افتاده و اگر شرکت ها و کمپانی ها بخواهند، می توانند به راحتی وارد آن شوند.
سمواتی در پاسخ به اینکه فکر می کنید تا چه اندازه این فرآیند کارشناسی شده است، توضیح داد: این موضوع فرآیند سینمای ایران را به کلی تغییر می دهد؛ یعنی اگر بحث بر سر شرکت ها باشد، بر اساس سهام و گردش مالی همه شرایطش در بورس تغییر می کند. بنابراین، اگر تمرکز روی شرکت های فیلمسازی باشد، خیلی ایده آل است، اما اگر موضوع بر سر فیلم ها باشد، نمی دانم چه خواهد شد. اگر شرکت ها وارد بورس شوند، بخش زیادی از سرمایه های دولتی که جذب می شود، از بین می رود و با سرمایه های کوچک مردم می توانند از پروژه ها حمایت کنند.
این تهیه کننده خاطرنشان کرد: وقتی با یک شرکت وارد بورس شویم، این شرکت یک تولید که ندارد، ممکن است ۱۰ تولید داشته باشد و در دو- سه مورد با شکست و در شش مورد با موفقیت رو به رو شود و این ها یکدیگر را بالانس می کنند. اگر این اتفاق در مورد شرکت ها بیفتد، اتفاق بزرگی است، چون اجازه جهانی شدن به سینما را می دهد.
***
سید جمال ساداتیان:
اگر چند فیلم در بورس موفق نباشند، اعتمادها سلب می شود

سید جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم هایی چون «جامه دران»، «سایه روشن»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و… در خصوص سرمایه گذاری مردم در بورس با توجه به نبود ضمانت سرمایه گذاری در تولید آثار سینمایی و اکران آن به بانی فیلم گفت: نمی دانم چه پروسه ای را برای این موضوع در نظر گرفته اند. معمولا وقتی یک شرکت حسابرسی می شود، وارد بورس خواهد شد و مشخص نیست چطور قرار است ارزیابی را تأیید کنند. با توجه به روحیه ای که در اهالی سینما می شناسم، تمام کسانی که از بیرون سینما پول آوردند، دچار بحران مالی شدند. اگر این روحیه بخواهد در این سازکار دخالت کند، حتما باید کارشناسی برآوردهای هزینه های فیلم، دقیق باشد. کسانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند، به اعتبار بورس حضور پیدا می کنند. اگر چند فیلم در این جریان موفق عمل نکنند، اعتمادها سلب می شود و عوامل تخریبی آن بیشتر از عوامل سازنده است.
ساداتیان با بیان اینکه اتخاذ چنین تصمیمی بد نیست و در دیگر بخش های جهان نیز تجربه شده است، خاطرنشان کرد: به نظرم احتیاج به مراقب بیشتری دارد و اگر خوب اجرا شود، ممکن است موفق شود و استمرار آن می تواند به جنبه های اقتصادی سینما کمک کند و همین روش می تواند ظرفیت های تولیدی ما را به شدت افزایش دهد. این روش ها برای نمایش فیلم های کمدی می تواند موثر واقع شود، چون بودجه های بیشتری می خواهند. مهم آن است که نظارتی بر کیفیت تولیدات باشد که بازگشت سرمایه به خوبی انجام شود.
***
سعید اسلامی:
نیازمند شفافیت جامعه سینمایی برای تأمین منابع مالی از راه بازار سرمایه ایم

سعید اسلامی بیدگلی کارشناس بازار سرمایه و بورس با توجه به موضوع مطرح شده در خصوص ورود سینما به بورس و دخیل کردن مردم در تولید با در نظر گرفتن نبود ضمانت کافی برای بازگشت سود بعد از اکران، به بانی فیلم گفت: این ایده جدید نیست و مدتی است که ایده تشکیل صندوق های جسورانه به وجود آمده تا به تأمین مالی پروژه های هنری بپردازد. به همین دلیل نام آن صندوق های جسورانه است، چون ریسک هایی دارد و ممکن است فروش فیلم به میزان پیش بینی شده نباشد. از طرف دیگر ممکن است بعضی فیلم ها بتوانند فروش بیش از پیش بینی و بازدهی زیادی داشته باشند. اساسا این نوع صندوق ها در دنیا به محصول یک پروژه اختصاص پیدا نمی کنند و سعی می کنند با تنوع بخشی به محصولاتی که قرار است تولید شود، بخشی از ریسک ها را پوشش دهند. سازکارهای VC در سازمان بورس و اوراق بهادار شکل گرفته، اما سازکارهای ارزیابی پروژه های هنری هنوز به طور جدی شکل نگرفته و ممکن است این پروژه را زمانبر کند. این ایده چندسالی است که در میان شرکت های مشاوره سرمایه گذاری در رفت آمد است و امیدواریم با یک مجموعه پروژه خوب که از طرف اهالی سینما پیشنهاد می شود، پروژه را راه اندازی کنیم.
اسلامی درباره ضمانت آن نیز عنوان کرد: به طور طبیعی نهادهای مالی برای ضمانت باید وارد میدان شوند و یک بانک بیاید و بخشی از ضمانت و سود را تا زمان تولید تضمین کند و در سودهای بعد از توزیع سهیم شود.
وی در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید تا چه اندازه این تصمیم کارشناسی شده به نظر می رسد، عنوان کرد: قرار نیست کل تولید سینمای ایران روی این ماجرا متمرکز شود، بلکه شاید در سال های اول بتوانند با یک یا دو VC و پروژه هنری این کار را انجام دهند. در دنیا هم این کار انجام می شود، اما به عنوان جریان اصلی تولید شناخته نمی شود و بخش بسیار کوچکی از جریان تولید آثار هنری از طریق این موضوع تأمین منابع مالی می شود.
این کارشناس بازار بورس و سرمایه درباره معرفی فیلم های بخش خصوصی به سرمایه گذاران توضیح داد: موافق این مسأله هستیم، اما بهتر است برای پروژه های اول دولت و مجموعه حاکمیت ضمانت های کافی را در اختیار ما بگذارند تا این ابزار مالی راه بیفتد. هرچقدر تأمین مالی پروژه های بخش خصوصی انجام شود، راحت تر می توانند سودآوری های خود را تنظیم کنند. مسأله کلیدی مربوط به پخش در ایران است که به صورت انحصاری و با جریانات شبکه ای مواجه است. ممکن است فیلمی تولید خوبی داشته باشد، اما به این دلیل که زمان اکران مناسبی به آن نمی دهند، فروش پیش بینی شده را نداشته باشد.
او در خصوص اینکه چه بسترهایی برای اجرایی شدن این موضوع احتیاج داریم، بیان کرد: اول باید پروژه های هنری را ارزیابی کنیم و سازمان بورس و اوراق بهادار باید پروتکل ها و دستورالعمل هایی برای شکل گیری VC ها داشته باشد. مسأله کلیدی در تأمین مالی از طریق بازار سرمایه شفافیت در مرحله تولید و درآمدزایی است که در خصوص فیلم سینمایی مختص اکران فیلم می شود. جامعه سینمایی نیز اساسا به چنین شفافیتی عادت ندارد و این یکی از مهمترین گلوگاه های راه اندازی چنین ابزارهایی است.

نوشته سایه روشن های رویای حضور سینمای ایران در بورس اولین بار در بانی‌فیلم پدیدار شد.

ارسال دیدگاه جدید

نظرات برای این مطلب بسته شده است.

Sorry, the comment form is closed at this time.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.